
"In this groundbreaking survey of more than a century of music-making in the British Isles, Rob Young investigates how the idea of folk has been handed down and transformed by sucessive generations - song collectors, composers, Marxist revivalists, folk-rockers, psychedelic voyagers, free-festival-goers, experimental pop stars and electronic innovators. In a sweeping panorama of Albion's soundscape that takes in the pioneer spirit of Cecil Sharp; the pastoral classicism of Ralph Vaughan Williams and Peter Warlock; the industrial folk revival of Ewan MacColl and A. L. Lloyd; the folk-rock of Fairport Convention, Sandy Denny, Nick Drake, Shirley Collins, John Martyn and Pentangle; the bucolic psychedelia of The Incredible String band, The Beatles and Pink Floyd; the acid-folk of Comus, Forest, Mr Fox and Trees; 'The Wicker Man' and occult folklore; the early Glastonbury and Stonehenge festivals; the visionary pop of Kate Bush, Julian Cope and Talk Talk, 'Electric Eden' maps out a native British musical voice that reflects the complex relationships between town and country, progress and nostalgia, radicalism and conservatism. A wild combination of pagan echoes, spiritual quest, imaginative time-travel, pastoral innocence and electrified creativity, 'Electric Eden' presents a passionate and intelligent landscape reading of this island's music, and the spirit that informs it."
O texto acima, retirado da contracapa do livro, sintetiza tudo ou quase tudo, aquilo que leitor irá encontrar nas cerca de 600 páginas que resultam da investigação e análise de Rob Young. Poderá não se concordar com todos os pontos de vista expressos pelo autor ou com algumas das conclusões a que chega. Porém "Electric Eden" é uma leitura apaixonante, repleta de detalhes deliciosos ( a descrição da peregrinação de Vashti Bunyan, do namorado, da égua Bess e do cachorro Blue, através das Midlands e das Highlands no final dos anos 60, é de ir ás lágrimas ) e um dos mais sérios contributos para a conhecimento e preservação da história da música britânica do século passado.